Vilka sökord syns dina konkurrenter på? Klättra i Goolges sökresultat

Idag känner de flesta till att dom syns man på Google får man trafik, men trots det är det så att många företag inte prioriterar den organiska synligheten. Dvs den synligheten man inte köper sig till med Google ads annonser. Många tror att det är en slump vad som syns i Google, faktum är att det är lite av en slump delvis. Google tenderar att prioritera hemsidor som har bra innehåll och innehåll som matchar sökfrågan, alltså keywords. Dom som är experter på detta brukar säga att dom arbetar med SEO. Bra innehåll kan lyftas upp högre upp för många läsare uppskattar innehållet och stannar där en stund.

Men någonstans behöver man komma fram till vilka sökord som är viktiga för din verksamhet och där är en Sökordsanalys är en av de viktigaste delarna av SEO, eftersom det hjälper till att identifiera vilka ord eller fraser det söks efter och hur ofta. Målet med sökordsanalys är att ta reda på vilka sökord människor använder när de söker på nätet, varför de använder dem och vilka som är mest effektiva för ditt företag. Den här processen kan hjälpa dig att identifiera vad din publik vill ha av dig och hur de ska förse dem med den information de behöver för att kunna fatta ett välgrundat beslut om din produkt eller tjänst. Du kanske vill få fler konverteringar som bokade möten eller sälja mer i din butik eller besökare i din IRL butik,

Kom du via min blogg via Google till denna blogpost?
Troligtvis är något som du undrar över som jag tänkt i denna bloggpost. En sak som är väldigt vanligt bland företag är att undra “hur syns man på Google utan budget?”. Att bygga en hemsida som syns i sökresultatet behöver inte kosta hutlöst om man bygger upp det pö om pö. Men att betala för all trafik man får det kostar. Det kan även vara dags att se över andra kanaler än bara Google, det finns Youtube, Linkedin, Tiktok, Influencers. Jag upplever att många äldre sätter käppar i hjulen och låter sig bli omsprungna av konkurrerande företag för att det inte finns någon på företaget som kan marknadsföring. Ett bra tips är då att anställa en marknadskoordinator som kan vara spindeln i nätet mellan ledning och byråerna man köper hjälp av eller personal man använder sig Inhouse av. Allt man gör bör vara mätbara för att se vilken satsning som ger bäst resultat. Visst är det intressant?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.