Vad är SEO och hur funkar det?
Sökmotoroptimering eller den engelska förkortningen “SEO” som man brukar säga på svensk handlar om hur man optimerar för sökmotorernas algoritmer. Man anpassar sin webbplats på olika sätt för att sökmotorns algoritmer ska anse att den är relevant för ett visst sökord. På så sätt kan man få bra positioner i det naturliga sökresultatet, utan att behöva köpa reklam.
Hur jobbar man med SEO?
Den som jobbar med SEO är en SEO specialist eller SEO konsult. Det är ett yrke på den digitala marknadsföringsbyrån och liknande företag. Att jobba med SEO låter komplicerat och är också förhållandevis komplicerat. Men det är desto mindre tekniskt än vad man kanske kan tro. Det handlar delvis om så kallad “teknisk SEO” som är mer teknisk krävande, men det finns också annan on-page SEO. On-page SEO handlar det man gör på själva webbplatsen och off-page SEO handlar om det man gör externt. On-page SEO kan handla om att skapa relevant innehåll för ett visst sökord. Man rankar till exempel bättre på ett visst sökord om en värdefull webbplats (till exempel Aftonbladet) länkar till din webbplats i en relevant context.
Google (som man oftast jobbar mot) gör många uppdateringar varje år av sin algoritm, så det gäller att hålla sig uppdaterad. Vissa uppdateringar är officiella, andra hemlighålls. Då gör ofta experter egna analyser och tolkningar. Dessa kan påverka din ranking positivt eller negativt. Därför är det viktigt att jobba med etiska och långsiktiga metoder, så att man inte riskerar att tappa ranking. Det finns en del som försöker fuska eller till och med använda sig av illegala tillvägagångssätt. Det är hål som Google försöker täppa igen. Kort och gott, detta är lite av en djungel och nu skrapar jag bara på ytan.
Tjäna pengar på SEO
Det finns en rad olika tillvägagångssätt som gör att man kan tjäna pengar på SEO. Du kan till exempel starta olika bloggar eller webbplatser och registrera dig på interlinked.se. Där kan du hitta annonsörer och få betalt genom att skriva sponsrat innehåll.
SEO är ofta väldigt underskattat och skulle kunna bli ditt företags bästa marknadsstrategi med kunskap och kompetens. Det är som är positivt är att det är ofta möjligt att konkurrera med de stora jättarna utan att lägga ner enorma summor om man gör jobbet själv. Man kan också anlita företag som hjälper dig. Med rätt förutsättningar, strategier och förmågor kan det öka ert företags lönsamhet många gånger om. Men det finns inga genvägar, seriös SEO kräver både långsiktighet och att man faktiskt vet vad man gör.
Vilka fördelar finns att jobba med SEO?
Att jobba med SEO är annorlunda i jämförelse med vanliga yrken. För det första jobbar man mycket med själva webbplatsen. Man kan också jobba med externa verktyg som att inhämta data, en så kallad nyckelordsanalys. Man kan arbeta med verktyg direkt från Google och så vidare. Jobbar man professionellt med SEO på till exempel en byrå, så har man ofta kundmöten på kontor. Det är då ett kontorsjobb som liknar liknande typer av IT-konsulter.
Men man kan också jobba på egen hand hemma, och ha extremt flexibla arbetstider. Det gäller framförallt om du har egna projekt istället för att jobba åt andra. Du kan i princip jobba på resande fot och så vidare. Har du lyckats skapa dig en ordentlig omsättning, är det rena drömmen för många. Ungefär som att vara författare eller influencer. Sedan är det många som tycker att det känns otroligt belönande att nå den där en förstaplaceringen efter månaders eller till och med flera års slitgöra. Tycker man om att jobba med webbplatser och marknadsföring är detta ett väldigt bra jobb, helt klart.
Slutligen, detta kan divideras, men hur säger man förkortningen SEO? Många säger det S.E.O och andra uttalar det Seo som dom läser det och det låter typ som CEO. Personligen säger jag att det heter S.E.O för det är så Neil Pateil säger det och han är en guro inom ämnet. Det är inte jag säger Hm om H & M Haha. Hur uttalar du SEO?
Så här säger Forvo https://sv.forvo.com/word/seo/ och jag anser mig ha rätt i detta ämne!