Så här botar du jobbångesten: 5 effektiva aktiviteter

Det många älskar med sommar är våra långa semesterdagar, där vi kan koppla bort ifrån de dagliga vardagsplikterna som att kontrollera e-posten, svara på arbetstelefonen eller var i möten. Men även om semestern kan vara underbar, är ett av de bästa sätten att få ro under semestern att även förbereda sig mentalt för att gå tillbaka till jobbet.

Ett effektivt sätt att bota jobbångesten är att fördriva tiden genom aktiviteter. I vår artikel föreslår vi fem enkla aktiviteter som garanterat hjälper dig att övervinna jobbångest och uppleva en sinnesro.

1. Meditering och yoga kan förbättra din sinnesro

Meditation är en välbeprövad metod som har använts i århundraden för att förbättra sinnesron. Det är en typ av självreflektion som tränar sinnet att fokusera på en enda sak, som att andas, och att släppa tankarna

Medan yoga är en fysisk och mental disciplin.. Det innebär stretching och böjning av ställningar, som är utformade för att hjälpa dig att behålla balansen och öka din flexibilitet.

Bägge aktiviteter är alldeles ypperligt för att förbättra din sinnesro. Till exempel har yoga visat sig hjälpa människor med många aspekter av deras mentala hälsa, sömnmönster och stresshantering. Dessutom kan det sänka din puls, andningsfrekvens och blodtrycket.

2. Träning handlar inte bara om kondition

Det finns en vanlig missuppfattning bland svenskar att träning enbart handlar om att förbättra vår kropp. Men i verkligheten kommer träningen även med många fördelar – såsom förbättrad mental hälsa, minskad risk för depression och ångest, förbättrad sömnkvalitet och minskad risk för hjärtsjukdomar – vilket alla är effektiva mot jobbångesten.

 

3. Gör något du tycker om

Att göra något du tycker om kan vara ett effektivt sätt att lindra din stress. Genom att göra något roligt kan du ta tankarna från den stressiga situationen och fokusera på något annat. Till exempel kan det handla om att göra en ny aktivitet, såsom att hitta ett casino på SvenskaCasinon.com och spela poker eller bingo på nätet, läsa favoritboken eller helt enkelt fördriva tiden genom att se på en film hemma.

 

4. Spendera tid med vänner

Att få umgås med vänner eller familj så ofta som möjligt är verkligen viktigt. Det håller dig frisk och kan förhindra höga nivåer av ångest i både ditt hem och inför arbetet. Om dina bekanta befinner sig långt ifrån dig kan du möta dem digitalt, genom exempelvis chatt- appar som Facebook Messenger eller Skype, såväl som via telefonsamtal, e-post meddelanden och sociala medier. Men försök träffa dina vänner på en fysisk plats, till exempel på en restaurang, café eller hemma.

 

5. Musik är ett effektivt sätt att koppla av

Musik är ett effektivt sätt att koppla av eftersom det frigör våran dopamin, vilket hjälper till att minska stressnivåerna. Snabb, hög musik är ett bra sätt att få tillbaka motivationen och energin. Medan lugnare tempo, såsom klassisk musik, kan vara effektivt mot att släppa stress och varva ner efter en lång dag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.