Recension: Markandsföring av lyx och premium
Just nu har jag läst halva boken ”Marknadföring av Lyx och premium (adlink) skriven av Henric Uggla och den var förvånansvärt bra, det ligger gediget arbete bakom denna bok på strax under 200 sidor.
Här ser ni boken, stilren och jag gillar layouten.
Lyx kan te sig olika för alla, ibland kan ett besök på MacDonalds vara lyx för den som varit på sträng diet länge men för andra kan lyx bara att få tag på en Hermes väska efter stått och köat länge. En åtråvärd väska som inte räcker åt alla, begränsat utbud innebär mer lyx.
Men vad driver denna lyxkonsumtion? Enligt en studie av Hennings handlar det om värderingsdriven konsumtion, där det framgår att det är ganska universella värderingar kring livsstil och självuttryck som driver lyxkonsumtion i olika länder.
Lyx handlar alltid om en koppling till höga priser och hög kvalité.
Köpa begagnad lyx
En väldigt intressant del i boken handlade om köpa lyx på secondhand. Det där har det diskuteras om och här skiljer vi människor sig åt. Det rör sig om lyx från ett sociologiskt perspektiv.
Det finns många olika motiv att köpa lyx på andra handmarknaden. Forskare har kommit fram till att individer som köper begagnande lyxprodukter och vintagelyx befinner sig på en andrahandsmarknad där de psykologiskt delar upp sin världsbild i det som känns autentisk, icke-autentiskt samt socialt kontra självrelaterat.
Vissa upplever en aura runt produkterna!
”Det finns en kategori kunder som ser det som ett smartare köp där de inte behöver betala ett lika högt pris för sin produkt. Att de är mer medvetna, smartare och genomskådade i sin egna relativa syn på lyx.” -kapitel den relativa sidan av lyx
Personligen, jag gillar lyx, men jag gillar inte uppoffra för mycket arbetstid för betala för det, men jag köper aldrig begagnade lyxsaker. Då är jag hellre utan. Jag uppskattar mycket känslan att ingen annan än jag har slitit på den och jag lånar helst inte ut saker som betyder mycket för mig. Många handlar lyx för dom vill visa dom har råd och jag själv köper för det är snyggt och har kvalité. Jag uppskattar verkligen kvalité i mina köp och har måtto ”hellre något bra en massa halvdant”.
Vissa dyra klockmärken anser att du inte ska förbruka den på din livstid utan den kan ha och sedan ge bort till nästa generation. Det rör sig då om lyxklockor med kostnad på 300-500 tusen kronor.
Recension:
Nu har jag endast läst halva boken men jag gillar den starkt och rekommenderar alla som är intresserad av marknadsföring att läsa. Du bör gärna vara insatt i marknadsföring så du åtminstone vet vad dom 4:a P:na är. Denna bok lämpar sig bra på utbildningar då det finns intressanta frågor att besvara.
Ser framemot läsa pärm till pärm, rekommenderas varmt! Antecknat vissa saker medan jag läst boken, kommer säkert vika några hundöron.
-boken var ett pressutskick-