Shopping

Pålitliga omdömen när du köper kläder

Samarbete med omdomesstalle.se.

Här är lite tankar på varför bra omdömen behövs när man handlar kläder och annat på nätet. Var kan man vända sig? Hur ser det ut på marknaden egentligen. Läs vidare, så får du kanske en lite klarare bild över hur det ser ut idag.

Aktuella plattformar

Det finns många plattformar för recensioner eller “omdömen” där ute. Några av de mest välkända är Reco och Trustpilot. Prisjakt och Pricerunner är också utmärkta alternativ för vitvaror, hemelektronik och andra saker. Men knappast för kläder. Hur ska man hitta omdömen för de snyggaste plaggen på Åhléns, om plaggen inte finns alls på Prisjakt? En ny plattformar som kanske kan tänkas ta tag i några av de här problemen är www.omdomesstalle.se

Prisjakts och Pricerunners omdömen är många gånger skrivna av privatpersoner. Framförallt Prisjakt har extremt många omdömen och har funnits i många år. Antagligen är Prisjakt, Trustpilot och Google de 3 man vänder sig mest till. Men samtliga plattformar har ett gemensamt problem. Det är nämligen det att det är lätt att fabricera omdömen. Som oseriös företagare är det ganska lätt att gå in och manipulera. På så sätt kan du lura potentiella kunder och tjäna mer pengar på oseriösa produkter och tjänster.

Det behövs nya alternativ på marknaden, men hårdare krav och restriktioner. Till exempel, där man kan enbart sätta omdömen efter att man har genomfört ett verifierat köp. Det kan göras på många sätt. En metod är att låta integrera sin lösning hos företagaren. Man förebygger inte oseriösa webbutiker eller oseriösa företagare. Men man kan förebygga sabotage från andra företagare, falska omdömen eller omdömen som inte är objektiva på grund av att personen ifråga inte “använt” sig av produkten eller tjänsten.

Ytterligare ett problem är, när det gäller just kläder att vissa plagg och specifika färger eller storlekar kanske helt enkelt inte finns på någon av sajterna. Det kanske finns, låt oss säga en väska från Louis Vuitton. Men knappast alla de aktuella väskorna i en viss kollektion. Nya och bättre lösningar är mycket välkomna. Den breda e-handeln är ganska ny för många människor men är idag en utmanare, kanske rent av en efterträdare till detaljhandel. Men det finns fortfarande problem som behöver lösas och mycket utrymme till att förbättra saker.

När behövs omdömen?

När man handlar något på nätet, vad det än är, är det ofta viktigt att veta att man inte blir lurade. Man vill inte köpa Michael Kors som visar sig vara fejk, eller en ursnygg handväska som direkt spricker i sömmarna. Eftersom att E-handeln är så pass färsk, så innebär det av naturliga skäl det finns både okontrollerbara utländska företag och rena fifflare. De finns folk och bolag som startar en webbutik och skickar inte det som de säljer. I extrema fall förekommer det till och med att de länsar ditt kontokort. Man ska alltid vara försiktig med var man handlar, inte minst om man beställer kläder och andra saker från utlandet. Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att importera produkter för vissa områden och länder. Kina är ett praktexempel på ett land som massexporterar piratkopierade plagg. 

Säljs de på Ebay, så finns inga oberoende sajter som sätter helt oberoende och pålitliga omdömen för enskilda säljare. Då får man helt enkelt lita på Ebays interna omdömen. Därför behöver vi som sagt nya innovativa och mer pålitliga lösningar, inte minst när det gäller kläder som också är en hårt konkurrensutsatt bransch. Lurendrejare och oseriösa företag skadar inte bara konsumenterna, utan branschen i sin helhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *