Hälsa

Träna med hjälp av sin egna kroppsvikt

Jag tränar regelbundet på gym sedan några år tillbaka och sedan ett par månader har jag använt mig av en personlig tränare. I många år försökte jag träna själv och det höll kroppen i trim men det var aningen svårt se själv vilka behov min kropp har då man kan inte se på sig från utsidan om man inte har någon som filmar. Jag visste att jag ville stärka upp kroppen.

Varje träningspass känns det som om  jag lär mig något nytt, nu har bytt gym till ett i Vasastan och det passar mig helt perfekt för då kan jag gå en rask PW dit på 25 minuter och vara uppvärmd och klar tills passat börjar. Vi kör en timme varje gång och nu sparar jag in 5 minuter uppvärmning som annars består av rodd. Vilket iof är en grym övning så ska lägga in den nu mer efter passat.

Nya gymmet är ett med “Crossfit gym” och har inte samma utbud av träningsmaskinen så vi får träna mer med vikter och med den egna kroppsvikten.

Här nedan kan du se när jag tränar med ringar och står på hälarna, denna övning är riktigt jobbig och tränar ryggens baksida vid skulderbladen. Ett område dom flesta behöver träna och som ger bättre hållning. Att få en bättre hållning var grundorsaken till att jag började träna mer en personlig tränare i Stockholm.  Jag kände Staffan från olika event och sett hur många han tränar och han kan sin grej så det kan jag varmt rekommendera.

Träna med egen kroppsvikt

Det kanske inte låter så jobbigt träna med hjälp av sin egna kroppsvikt, men jag väger en del och det gör alla så det är tillräckligt motstånd om man säger så. Det finns många träningsövningar att göra och det är övningar man kan utföra i sitt egna hem. Så lyxigt! Passar även att utföra när man är på resande fot eller har för kort tid för att springa till gymmet, men kanske har 30 minuter hemma innan man ska ta en dusch. Man blir svettig av detta 🙂

Träningsövningar med egen kroppsvikt

  • Utfall
  • Plankan
  • Träna med ringar
  • Sitta mot en vägg
  • Rörelseövningar mot en vägg
  • Benlyft
  • Stå på händer och fötter och ta fram knät, sen knappa på bröstet 3 x 12 reps
  • Träna med tyngd och gå ner med knäna (glömt namnet på den)
  • Burpees, omvända sådana
  • Sitt ups

Ja så ni ser finns mänger man kan göra, det är väldigt bra att använda sig av olika vikter och bollar för få mer motstånd. Igår fick jag lära mig grymma stretchövningar med gummi band!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *