Sex tips för att undvika skadligt blått ljus från skärmen

Nu när det blivit vinter kan skärmtiden öka hel del både hos barn och vuxna. Vissa spenderar numera mer tid framför skärmarna än att sova. Men det blåa ljuset från skärmen (HEV) kan också ha olika skadliga effekter på hälsan.

 

Vad är blått ljus egentligen?

Blått ljus är en färg i det synliga ljusspektrumet som är synligt för det mänskliga ögat. Blått ljus har en kort våglängd och producerar mer energi än rött ljus som har en längre våglängd. Blått ljus finns i vanligt dagsljus, men också i energisnåla LED-lampor, datorskärmar och mobilskärmar.

 

Blått ljus kan ha en positiv inverkan, man blir mer vaken och uppmärksam och kan förbättra humöret. Det är därför det är bra att vara ute mycket i dagsljus. Inte bara ögonen absorberar blått ljus utan även huden. Men det finns en negativ baksida för dina ögon och din sömn.

 

Negativ inverkan med blått ljus från skärmar

Blått ljus producerar som sagt en mycket högre mängd energi, och varje sekund som vi spenderar framför digitala enheter absorberar våra ögon strålning i form av ljus. Ljusintensiteten för mobilenheter är mitt i det blå ljusspektrumet som går rakt bak mot näthinnan.

 

Det huvudsakliga symptomet på exponering för blått ljus är överansträngda ögon. Det finns många symtom: från torra, irriterade ögon och suddig syn till sömnstörningar, minskad uppmärksamhet, irritabilitet och smärta i nacke och axlar. Det kan också orsaka för tidigt åldrande ögon (även känd som makuladegeneration), medan för mycket skärmtid får blinkfrekvensen att sjunka, vilket resulterar i torra, kliande eller irriterade ögon.

 

Blått ljus kan också medföra koncentrationssvårigheter. Det blåa HEV-ljuset minskar utsöndring av melatonin vilket gör att man kan få svårt att sova och få sömnstörningar. Det senare är särskilt oroande, eftersom kronisk sömnbrist kan påverka uppmärksamhet och lärande negativt. Ett av sömnforskaren Christian Benedicts knep är att man ska skärmdetoxa en timme innan läggdags. 

Det finns även rapporter och studier om andra hälsoproblem relaterade till blått ljus som till exempel cancer, diabetes/viktökning och hjärtsjukdomar.

 

Det finns ett par olika knep att minska det blåa ljuset från skärmen och minska det blåa ljuset.

Sex tips för att minska exponeringen mot det blåa ljuset

* Det mest uppenbara tipset är helt enkelt att stänga mobilen innan man går och lägger sig. Låt gärna mobilen ladda i ett annat rum eller åtminstone långt från sängen, så att du inte frestas att börja skrolla om du inte kan sova. Men viktigt att poängtera, denna metod minskar inte det blåa ljuset från skärmen när du använder mobilen eller surfplattan under dagen.

* Skärmskydd till mobiler som inkluderar skydd från blått ljus. Skärmskydd med integrerat skydd mot blått ljus är alltid på och skyddar dessutom mobiltelefonens skärm från att krossas inklusive drabbas av repor. De senaste modellerna har också en antimikrobiell behandling som exempelvis ZAGG InvisibleShield VisionGuard. ZAGG är en av världens största leverantörer av skärmskydd och deras Visionguard är det första skärmskydd som uppnått det oberoende testlabbet TÜV Rheinlands certifiering för effektiv filtrering av skadligt blått ljus.

* Det går också att hitta blåljusskydd i glasögon, exempelvis i terminalglasögon och gamingglasögon. Kolla med din optiker.

* Nightshift-läge i Apple iOS. Går att ställa in via Apple iOS under inställningar. En fördel är att det ingår gratis för alla Apple-användare, men nackdelen är att skärmen blir helt gulaktig och trist. För Android finns det olika appar som gör ungefär samma sak.

* För datorer finns filter, inställningar och speciella monitorer för kontorsarbete som minskar det skadliga blåa ljuset.

* Släck och dra gärna ner belysningen i hemmet en till två timmar innan du ska gå lägga dig för att bli sömnigare. Speciellt om du har mycket LED-belysning hemma.

Sömnforskare knep
https://www.expressen.se/amelia/halsa/9-knep-som-forskning-bevisat-far-dig-att-somna-snabbare/

ZAGG skärmskydd
https://zagg.com/sv_eu/screen-protection

TÜV Rheinlands certifiering


https://insights.tuv.com/blog/tüv-rheinland-announces-new-standard-for-blue-light-filtration-certification-of-digital-device-accessory-screen-protection-with-eye-safety-leader-healthe

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.