Förståelse för likvida medel i företaget

Samarbete med capcito.com

Jag talar av egen erfarenhet när jag berättar att jag vet hur man bör tänka med likvida medel i ett företag, ett ämne som kan vara svårt att förstår, så därför tänkte jag berätta lite om det för dig. Har du hört om uttrycket att det är lätt att göra pengar om man har pengar?

Det bygger i grund och botten på att du kan komma åt bra affärsmöjligheter när du minst anar det och då gäller det att ha pengar du kan satsa för att ta dig an det nya projektet. Lite som att du nu kan fynda dyra vinterjackor för en bråkdel av priset för att det är vinterrea, då kan du ha super fin jacka redo för nästa vinter. 

Stå inte på ett ben och råka ut för konkurs i företaget

För ett tag sedan talade jag med en person som tyckte det var en god idé att köpa in mer lager på sina väskor i sin verksamhet. Jag berättade då att denne istället borde fokusera på att använda företagets likvida pengar för att få det att växa och kanske lägga en del pengar på Google ads annonser, för att faktiskt sälja dom väskorna hon redan hade i lager. Modeväskor är nämligen en färskvara och kan bli omoderna ganska så snart. Personen var fast besluten att köpa ännu fler väskor och att det var det bästa för verksamheten som redan gick knackingt, samt att sluta med marknadsföring och kapa den kostnaden. (Jag är nyfiken att kolla på allabolag.se nu)

Checkkredit för oväntade utgifter i företaget

Med bundet kapital i varor och kunder som väljer att delbetala sina fakturor, kan ge ditt företag dröjsmål på inkomster upp till en månad eller mer. Då kan en oväntad utgift bli fallet för företaget. Då kan det vara bra att ha pengar att tillgå i förebyggande syfte. Det kan man få med genom att lämna en säkerhet, tex panta lagret väsklagret  företagsinteckning som pant) då har du kapital du kan få loss. Använder du inte pengarna så betalar du endast en avgift för tjänsten, läs mer om checkkredit

Ett annat alternativ är även att sälja sina fakturor för att frigöra kapital, Capcito erbjuder flera tjänster för företagare.  Är du lite osäker över det här att driva företag, kan du få tips och trix på deras företagsblogg. Jag personligen är en sådan person som gärna läser företagsbloggar hos företag som jag tycker är seriösa. 

Summering av detta är:

Bygg upp ett företag hellre mer långsamt och satsa på din synlighet online om du driver verksamhet online. Vill du har mycket lager, ta istället reda på hur snabba leveranser du kan få och handläggningstiden för det. Kanske du kan erbjuda dina kunder 10 dagars leverans eller leverera direkt från lagret till kund, a dropshipping. Det talas mycket om att företagare lär sig av sina misstag, det stämmer. Men dessa misstag kan bli oerhört dyra och det är bättre att läsa på hur bör driva ett företag. Och sist men minst, driv inte företag med någon som inte kan hantera sin privatekonomi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.