Unika sätt som online casinon interagerar med spelare på
Casinon försöker hela tiden att engagera spelarna på sajten och få dem att spela mer. Det här handlar såklart om att tjäna pengar men det är också för att spelarna ska ha roligt och komma tillbaka till samma sajt om och om igen. För att göra det så försöker casinon konstant komma på nya sätt att interagera med spelarna.
Det här kan handla om support, erbjudanden och dylikt men det finns också mer unika och innovativa metoder som man kan använda för att få spelarna att fastna för deras sida. Vi ska därför gå igenom vilka metoder som finns och vad man kan hitta.
Casinon behöver aktivitet på sina sidor
Oavsett om du spelar på ett svenskt casino eller ett utländskt som du hittat genom CasinoUtanSvenskLicens.com så är det viktigt för sidan att engagera spelarna så mycket som möjligt. Det här gör att spelarna spelar mer och inte går över till en annan sida, vilket är viktigt på en så konkurrensutsatt bransch som online casino. Bara med svenska licenser finns det strax under hundra aktörer och med utländska alternativ har du tusentals olika sidor.
Det är därför väldigt viktigt för casinon att hålla i gång spelarna. Du känner till det här som bland annat bonusar. Det är ett perfekt sätt att få spelare att prova på deras sida och fortsätta spela där. Det är däremot en väldigt enkel metod, det finns många fler.
Gamification är det nya heta
Gamification är en metod där man försöker att engagera människor att göra något, genom att introducera exempelvis spelfunktioner. Träningsappar kan till exempel tilldela poäng när man uppnår olika mål, det här är en typ av gamification. På svenska kallas det spelifiering, men det är många som använder det engelska ordet.
Ett casino är redan förknippat med spelande, men det är bara casinospelen man tänker på då. Det går att involvera fler funktioner i både spelen och på själva sidan. Det finns till exempel en del casinon som introducerar ett helt äventyr där du får uppdrag på sidan.
Det här kan till exempel vara att du ska prova på olika spel. Du samlar då på dig poäng och när du uppnår olika mål och delmål så får du belöningar. Det kan till exempel handla om att spelarna får gratis spins på en spelautomat eller något sådant. Det här gör att spelarna fortsätter att spela och samtidigt får variation i spelandet genom att prova på olika spel.
Casinon har många verktyg
Casinon har såklart många fler verktyg. Tävlingar är ett annat bra sätt att interagera med spelarna och samtidigt få dem att bli mer aktiva på sidan. Det kan till exempel handla om en tävling som gäller hela sidan. Den som tjänar in flest poäng på ett visst spel kan då till exempel vinna en massa fina priset, exempelvis kontanter, resor, TV eller något sådant.
Det här går också att introducera på en mindre variant när man erbjuder en lista över spelare som fått flest poäng i ett spel. Det här gör det nästan lite mer socialt att spela och samtidigt får spelarna möjligheten att tävla mot varandra.
Med den här typen av verktyg så kan man skapa en hel upplevelse kring sin sida. Det här gör det till mer än ”bara” att spela på ett casino. Det är så ett varumärke verkligen kan sticka ut, och samtidigt blir spelare mer lojala till en sida som är känd för att vara mer än bara ett utbud med casinospel.
Inte nödvändigtvis något negativt
När man pratar om hur casinon vill få spelare att spendera tid och pengar på sina sidor så tänker en del att det är något negativt. Det kan såklart vara negativt men sidorna kan förhindra att spelare spenderar för mycket tid och pengar genom andra verktyg.
Man kan till exempel informera spelarna om hur man spelar ansvarsfullt och erbjuder olika funktioner för att begränsa spelandet. Det här är också ett sätt för casinon att kommunicera med spelarna. Ett bra verktyg är funktioner som gör att spelarna kan ställa in hur mycket pengar man ska kunna spela för. Dessa funktioner har också ofta en funktion där man kan ställa in hur många timmar man får spela per dag eller vecka.