Dolt socker i mat till & med i krossade tomater!!!

Jag läste en artikell i helgen om en kvinna som skulle sluta äta socker, då tänkter man att det är ju urlätt sluta äta godis men det är svårara än så för hon skulle sluta äta dolt socker och det finns typ i allt skrämmande nog. Med dolt socker menas när det ävr över 10gram socker  per 100gram och det betyder att vissa krossade tomater burkar inte ens går att laga mat med om du ska vara noggran! Inte visste jag att det var socker där!

För att inte vara mat med socker får det max vara 5gram. Förut åt jag färdig matlådor men sedan chocken över att Dafgård hade hästkött i sina lasanger kan jag inte äta dom mer eller och inte heller några andra lådor utan att bli äcklad.  Hatar Dafgård dom är sjuka i huvudet!! Lika bra det, där fanns det nog mängder med dolt socker. Tror att stora andleningen till att jag blivit min livsform är att jag slutat äta ute sjukt ofta och färdig mat, nej nu ska jag lära mig mer om detta och äta ännu mindre socker. Sedan blir det börja med ekologiskt…inte bra det heller äta vanliga grönsker ska berätta vad jag läst i ett annat inlägg!

“Vanliga sockergömmor:

Bröd

Flingor och müsli

Kex

Smaksatt mjölk

Fruktyoghurt

Mjukost

Konserverad och torkad frukt

Färdiglagade rätter

Ketchup

Dressing

Sötsur sås

Chips

Pulversåser

Marinader och grillsåser

Alkohol

Osötade alternativ!

Osötat bröd, Olika sorter: tyskt, danskt, finskt oftast bra.

Knäckebröd, Olika sorter: Till exempel Ryvita, Wasa sport, Falu rågrut.

Riskakor, finns i flera goda smaker.

Vanlig mjölk mixa eventuellt med lite mosade bär.

Naturell yoghurt eller filmjölk eventuellt med lite frukt eller bär.

Osötad naturell mjukost eller färskost.

Färsk frukt (Frukt innehåller fruktsocker men är ändå bättre då sockret är inkapslat i fibrer vilket gör att kroppen måste jobba mer för att tillgodose sig fruktsockret.)

Hemlagad matlåda utan socker.

Kött, kyckling och fisk – Laga från grunden och marinera med hemmagjord marinad.

I stället för ketchup? Krydda lite extra så behövs ingen ketchup. Eller mixa en härlig tomat-sås av krossade tomater, salt, peppar, och färska örter.

I stället för färdig dressing? Gör själv, enkelt och gott! Olja och vinäger/cremefraiche med valfria kryddor.

Nötter.

Även här gömmer sig sockret

Lite socker är stimulerande men för mycket av det goda är aldrig bra. Ät inga större mängder av detta om du vill hålla igen på sockerätandet.

Charkprodukter som korv, skinka, och kalkon

Leverpastej

Bacon

Buljong

Gravad och rökt lax

Så klarar du sötfällorna!

 

Drick vatten till maten.

Var lite fransk och spar det söta till efterrätten.

Sockerfria flingor till frukost.

Använd så mycket råvaror som möjligt. Undvik färdiglagade rätter och halvfabrikat.

Ät sött tillsammans med maten, när det söta kommer ensamt så stimulerar det aptiten. Tillsammans med mat blir det en del av en fulländad måltid.”

fakta

Kommentera