Hårschampon & produker med proteiner kan förstöra hår

Jag tror att en stor anledning till att mitt hår blev så dåligt ett tag var av alla proteiner, först blev håret bra sen blev det bara sämre och sämre. Som om håret blev mättat och hårt och gick av. Nu har jag en burk av Olaplex hemma som jag skänker bort, jag undviker allt med proteiner för det inte bra för mina tunna fina hårstrån. Någon som tror samma som mig?

Goolgade utomlands där den bästa faktan finns och översatte:

“Människor med tunt hår måste undvika rengöringsmedel, polymerer, proteiner, skadliga alkoholer och ammoniak som finns i traditionella schampon i form av ammoniumlaurylsulfat eller natriumlaurylsulfat. Dessa ingredienser tillsätts för att göra shampoo-mängden tjockare och rikare i din hand, och även för att skapa skummande skummet människor har kommit att förvänta, “Chaz Dean, skapare av WEN Hair Care, berättar BuzzFeed Life. “Verkligheten är att dessa samma ingredienser är oerhört hårda och torkar i håret och hårbotten.”

 

En mindre stressad vardag innebär mer hår på huvudet

Är det en sak som tyvärr ofta blir lidande när vi mår dåligt eller tar hand om oss själva dåligt så är det våra hår. Stress påverkar verkligen  tyvärr håret mycket! Jag själv har väldigt mycket för mig just nu och det sista jag vill är att stressa till den nivån att håret börjar falla. 

I fredags kom jag hem vid 20:30 och 22:30 var jag stupad i sängs och sov som en tok. Jag vaknade upp tidig på morgonen och tog tag i storstädning, lade i tvätten och gick ett varv runt Djurgården. Jag fokuserade på att bara vara, ingen stress. När allt fix var klart tog jag en lång härlig dusch med ansiktsmask och sen kom Malin förbi med mat och därefter blev det bio osv. Jag har bestämt mig att lördagar är min heliga dag då jag undviker att arbeta i den största mån som det är nice, även söndagar om tid finns.

När det gäller håravfall och stress så kommer det smygande, det är något som oftast kommer cirka 3-4 månader efter du varit stressad. När man sedan slutar vara stressad växer det tillbaka. Men då har jag funderat på det här med långvarig stress, då får ju håret ingen chans att återhämta sig? 

Sen sommaren började har jag fått tips om hur man bättre kan fördela ens tid och skapa mindre stress. Det har varit väldigt effektivt och fått mig ta tag i saker som jag tycker är tråkiga för livet är inte alltid kul. 

Jag Goolgade några tips om att hantera stress och skrev ihop det

Det är viktigt att börja med en punkt i taget för att få in det i ens dagliga rutin.

  • Lär av andra hur dom gör som inte är stressade och ta efter deras beteendemönster.
  • Tänk på andningen. Korta, snabba andetag i bröstkorgen tyder på att du är stressad. Försök att dra djupare andetag, från magen. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Att räkna andetagen, till exempel upp till 10, kan hjälpa och lugnar automatiskt.
  • Gå långsammare och se dig omkring. Observera himlens färg, hur träd, buskar, blommor och byggnader du går förbi ser ut.
  • Ät långsammare. Duka inte av på en gång efter middagen. Sitt kvar en stund och smält maten i lugn och ro.
  • Ta lika mycket hänsyn till dig själv som du gör till din familj och dina vänner.
  • Lär dig se dina negativa tankemönster. Ägna inte ilska och energi åt saker du inte kan göra något åt. Andas djupt och släpp känslan och tanken. Tänk på något roligt i stället. Kommer den negativa tanken tillbaka, släpp den igen.
  • Ta hand om dig själv och din kropp. Unna dig egen tid. Är dagarna alltid fullspäckade, ge dig kortare pauser då och då.
  • En bra metod för avslappning är att lyssna på ljudprogram med mentala träningsprogram.  Att ta sig tid för 20 minuters avspänning hinner alla, gör det till en del av din dagliga rutin.
  • Rör på dig. Flera vetenskapliga studier visar att fysisk aktivitet motverkar stress.
  • Berätta för din familj och vänner att du är stressad, det är viktigt att få stöd.
  • Bestäm dig för att slappna av när du ska somna.

Ett bra tips jag brukar göra är att jag skriver ner saker jag behöver komma ihåg för att slippa vara stressad att glömma saker. En sak jag upplever är stressande är att man inte kan rå över andras personer och att man ofta får påminna och det är en stress. Min dyrbara tid slukas och det är stressande. Så jag önskar att fler kunde börja skriva to-do-list och återkoppla när dom säger så jag själv kan lägga fokus på annat. Dygnet har ju sedan ett visst antal timmar, man kan inte lägga allt på arbeta och glömma sig själv!